úterý, prosince 06, 2005

adventní

stárnu. podle obecných měřítek to nebude zas až tak horký (za pár dní mi bude jednadvacet), ale přesto cejtim, že stárnu. škodolibou náhodou tahle perioda sebeuvědomění spadá do doby předvánoční. táhne se to se mnou už pěknejch pár let, od chvíle, kdy jsem přestala chodit do sboru a tím pádem od půlky září vykníkávat cosi o nebesích nad betlémem. málodarmo, sebetrapnější vánoční besídka (pardon, akademie) mi vždycky dodávala, nebojme se to pojmenovat, sváteční pocit. nebo to možná bylo jinak: líbilo se mi, že se nemuselo sedět ve třídě, protože jsem místo prvouky pilovala k dokonalosti anděla vznešeně pějícího štýhýlenachthajligenacht a glória inekzcelzis. no a teď mi to chybí.
dokonce natolik, že jsem o víkendu přesvědčila alici, abychom udělaly bramborový salát (nakonec ho bylo minimálně pět litrů), a pak jsem celou sobotu otravovala, že bezpodmínečně musím péct a jak že to já nebohá udělám bez plechu, bez formiček a bez pořádné velké trouby.

neumíte si představit, jak jsem byla spokojená, když jsem ve tři v noci položila na stůl misku s falešným slepovaným lineckým (předválená pâte sablée, sklenka na víno a víčko od džusu na tu dírku uprostřed).

stárnu a měním se ve svoji matku. už několik let je u nás doma tradičním vánočním koloritem mámino pokřikování, že se z rádia nelinou jezulátka ("neslyšim koledy!"). v půlce devadesátých let dosáhla toho, že jsme dostaly sbírku kazet Elevator Christmas Songs aneb How to make the client buy more red hats with white fur on them. několik let mě tedy při pečení doprovázelo Adeste fidelis zpívané příšerným anglickým akcentem, na což jsem samozřejmě nadávala. jenže najednou se nachytám, jak prudím do spolubydlící, že za každou cenu musíme poslouchat něco stylovýho. a dojde mi, že mezi "neslyšim koledy!" a "dej tam něco víc vánočního" není zas takový rozdíl. promiň, maminko, že jsem si z tebe dělala legraci.

nakonec jsem si vytvořila playlist těch pár písniček, co mi evokují vánoce (soundtrack k bridget jones v nich hraje podstatnou roli), který si nejméně jednou denně pouštím do sluchátek. k tomu chroupám zbytky bramborového salátu a koukám na misku s cukrovím na kredenci. alice totiž bohužel linecký nerada, a ani já ho vlastně dvakrát nezbožňuju, takže jsme okamžitě vyzobaly čokoládové pralinky, kterými bylo mé umělecké dílo ozdobeno, a linecký zůstává.
a já jsem ráda, že tam je. mám konečně pocit, že jsou vánoce.

30 komentářů:

Sveek řekl(a)...

není nad trochu té vánoční nostalgie s Bridget (zásadně sleduji pouze ve stylovém slušivém svetříku s motivem vánočních sobů), nebo Keirou Knightley (bože, ona je fakt pěkná) a Láskou nebeskou (btw - to si hoď do playlistu taky..) Péct tedy nemusím, ale ono to koneckonců nejde ani kdybych chtěl - nemáme troubu. bohužel je na priorit listu až hodně daleko za pračkou a dalšími nesmysly. No, uvidíme, jak se ježíšek tentokrát pochlapí..

saladdin řekl(a)...

nemuzu nez pouzit frankofonnedudkovske: Nice

saladdin řekl(a)...

svek: pochlapi?!? ;-)

sveek řekl(a)...

njn - už by bylo na čase, aby odhodil dětskou tvář a ukázal se v pravém světle..

saladdin řekl(a)...

ja spis narazel na to, ze chcete pracku a troubu ...

saladdin řekl(a)...

nemame prestiz a hned to okupujem tady :-D

pseudointelektualka řekl(a)...

sal: je vidět, že ještě bydlíš u maminky. každej, kdo kdy vytáh paty z domu, ví, jak taková pračka potěší... :-P

sveek řekl(a)...

oluša: děkuji za podporu - věděl jsem, že to pochopíš:))

saladdin řekl(a)...

:-() tak moje gender glosa zustala nepochopena, no jak rikam ... 60 %

pseudointelektualka řekl(a)...

gender glosa pochopena samozřejmě byla, ale mé feministické srdce se raději rozhodlo ji nekomentovat, aby se příliš nerozčílilo.

něh, 60%?

sveek řekl(a)...

co je špatnýho na tom, že si chlap přeje pračku? ježíšek by pro to jako starej (opravdu docela dost starej) mládenec měl mít docela pochopení.. takže gender glosa nebyla vzata vůbec na vědomí jako relevantní..:)

dudek řekl(a)...

"ja spis narazel na to, ze chcete pracku a troubu" - salovi asi neseděla spíš ta pracka ...

dudek řekl(a)...

Jinak je to moc hezkej report, olgo. ;)

Lucie řekl(a)...

Moc pekny report, ja uz se Vanoc nemuzu dockat... Mam ted zkouskovy takze na peceni moc casu nemam, ale na mamincino cukrovi a koledy uz se tresu jako maly dite! S vekem a vzdalenosti se na ty Vanoce tesim cim dal tim vic!!!

saladdin řekl(a)...

dudek: lol, tak glosa se nakonec ujala, zaridila se sama

Lucinka řekl(a)...

hele, jestli mate problemy snist to linecke, tak to prines do skoly:-) (ale hlavne ten bramborovy salat, po tom se muzu utlouct!)

dudek řekl(a)...

Jj, pokud jde o bramborovej salát, klidně bych tlouk i ostatní ... :)

dudek řekl(a)...

(Jo to jde "odp." ... škoda, myslel sem, že sem přišel o 3 minuty pozdějc. :) *OFFTOPIC*

dudek řekl(a)...

Offtopicu si vůbec nevšímejte, můžete klidně pokračovat ad report, vánoční tematika skýtá dost prostoru pro příspěvky všeho druhu. ;) *NEHRAJE SI NA MODERÁTORA DISKUSE*

pseudointelektualka řekl(a)...

:-) prvidlo číslo jedna: po dvou dnech je post, co se commentů týče, mrtvej. asi budu muset napsat nějou další vánoční.

dudek řekl(a)...

No jestli budeš vyhrožovat dalšim reportem, nebude psát schválně commenty nikdo. ;)

saladdin řekl(a)...

to je otazka, ale tak hrozny nejsou 0:-))

Petře řekl(a)...

Joyeux anniversaire mon coeur!

dudek řekl(a)...

sal: Co? :D olga vyhrožovala, že jestli nikdo NEBUDE psát, napíše další report; tak právě píšu, že to pak v očekávání na nové a nové reporty s ohledem na tu "výhružku" úmyslně přestanou psát "commenty" všichni. :)
Jinak se samozřejmě i tady přidávam k petře! :) (Btw, "coeur" je vlastně anglický "core" ... nice. :)

asophie řekl(a)...

bon anniversaire olga!

saladdin řekl(a)...

dudek: tos spatne pochopil, ja chtel naznacit, ze lidi v obavach z dalsich reportu radeji budou psat commenty ...

dudek řekl(a)...

sal: No právě! ;) To vim taky, ale já sem to právě psal z toho pohledu, že lidi - v očekávání dalších reportů - radši žádný commenty psát nebudou.

Ale tohle asi olgu stejně nenadchne, taková off-topic debata. ;)

saladdin řekl(a)...

v tom pripade to chapes dobre, tak nevim proc ses nad tim pozastavoval ... :-o
ad off-topic: momentalne je tu dobra kazda aktualizace ;-)

saladdin řekl(a)...

ja pred rokem generoval nejak moc (ne)dorozumeni :-X a podle vseho byl vypadek prestize, to jsou ty vzpominky :-)) *1 year after*

dudek řekl(a)...

hehe, to já asi taky, koukám. :D
A po lingvistický stránce jsem byl ještě v plenkách ("očekávání NA", pozastatování se nad "coeur"-"core" atp.), to jsou věci.

Škoda, že pseudointelektuálka nemá nastavený data, orientovalo by se v tom líp.