úterý, října 17, 2006

radosti pseudointelektuálčiny

sedím takhle s Felixem (o kategorii felixů někdy příště) nad sklenkou dobrého bílého, co chutná po grapefruitu, a minerálkou, a melu:
"... no a v polsku, tam je to úplně nejhorší! oni tam, katolíci jedni, všechno - "
"to je legrace, že mluvíš o polsku," přeruší mě, "zrovna dneska jsem byl na přednášce o polské povolební situaci."
"ano? kdy to bylo? jaktože o to nevím? a kdo přednášel?"
"nějakej polák... anglicky... teď nevím, jak se jmenuje..."
"Markowski?"
Felix ohromeně zírá. "jak to víš? Markowski, no jasně!"
"jo, ahá!" protahuju znuděně, "toho já nemám ráda, podle mě je příliš sebestřednej a nafoukanej."

bluff! bluff!
***

po přednášce z Einführung in die Internationale Beziehungen si od hodné dívky, jejíž jméno jsem si zaboha nemohla zapamatovat (omluva: jmenuje se Karin), půjčuji knihy na Einführung in die Politikwissenschaft.
"tahle je dobrá, ale je v ní spousta pravopisných a gramatických chyb," vysvětluje mi, když vtom se k nám prodere Dlouhán, Nor, který se určitě jmenuje Peer, protože ani na něj bych nebyla schopná zavolat jinak než hej, ty nore, ačkoliv spolu už dva měsíce chodíme na Eastern Enlargement: Two Years On.
"hi, I was thinking..." ohlásí se. "já, ten druhej nor a Lora, ta dánka, dáváme dohromady takovej informální kruh. scházeli bychom se každej tejden a povídali si o mezinárodních politických aktualitách, nothing formal. and I've been wondering..."
"sure, why not, that shouldn't be a problem" říkám blazeovaně. přitom si ale připadám jako hrdinka amerického univerzitního filmu, které právě nabídla členství The Cool Clique.

ego! ego!
***

šinu si to Plusem, jediným obchodem v celém inneršteltu, kde se dá koupit potravina za více jak 69 eurocentů, abych našla tříbarevnou rýži. těstovin celá paleta, brambor alespoň dva druhy, knedlíky v prášku bramborové, nokové i houskové, jen rýži nevidno.
"promiňte," ptám se babičky s košíkem, "nevíte, kde tu mají Reis?"
"kchreis?" zařve mi babka do ucha.
"ja, Reis," odpovídám zvýšeným hlasem a protože je mi hloupé křičet na staré lidi, dodám na konec stodecibelové, "bitte!"
a v tu chvíli to přišlo. "ju, Kchreis! ju, dó! níh, dó! dó, dó! úben dem Brot! jů, dó! ju?"
"danke schön!"
"maš ňyč!"

eh. uh.
***

a teď vysvětlení: Markowski je jediný polský politolog/sociolog, o kterém vím, že volontiers jezdí po evropě. vlastně o něm nevím striktně vzato ani to a vlastně je to jediný polák nad 20, kterého znám, tečka. můžu o něm s určitostí říct dvě věci: že byl dvakrát na Spring School na Sciences Po v Dijonu, kde se mu loni v jedné minutě podařilo nabourat mé přesvědčení, že pravolevá cleavage ve východní evropě neexistuje. za to, že mě nahlodal, je teď sebestřednej, a že to dokázal ve dvou větách, ho činí nafoukaným. blind guess prostě vyšel a ještě navíc setřít poláka...!
v hodinách o Eastern Enlargement se, pravda, projevuji relativně na úrovni, respektive nad ní. po dvou letech EU dennodenně se to ale před třídou složenou z američanů, norů, brazilců a pár němců machruje velmi, velmi snadno. občas je to tak snadné, že se krotím jen díky profesorce.
no a do třetice všeho zlého, pohádková babička na mě spustila mannheimsky, tedy mannemer. a veškerá má radost nad tím, že jsem právě porozuměla celým dvěma stránkám pratchetta v němčině, šla rázem vniveč.

ale, jak by řekla máma, na to se tě nikdo ptát nebude. radujme se proto, bratři a sestry v pseudointelektualitě, z každého povedeného bluffu či ztopořeného ega, neboť vězme, že nás stará paní v šátku brzy srazí zpět na zem.

5 komentářů:

Petře řekl(a)...

genre la fille elle étale tous les moments où un mec a essayé de la draguer, en espérant que je régirai pas...


Ben je réagis pas, voilà.

chloé řekl(a)...

Skvělej článek, pěkná pointa (a co teprv informální kruh!!!!).

Zkouším to sama, ale najít protějšek k dnešní příhodě, kdy jsem se několikrát marně snažila nastartovat, když mi auto chcíplo v nějaké zakázané pozici na jakési křižovatce a já jsem musela za dramatických situací předat řízení otci... Chjo!!! Eště teď slyším toho chlápka, co za tu dobu (čemu se divim, za tu DLOUHOU dobu) stih třikrát zařvat Co děláš, idiote! Bojím se domyslet, co by se muselo udát, aby se vesmírná rovnováha vychýlila (zpátky:-) ve prospěch ega...

kristinka řekl(a)...

rofl!!! (nejsem na urovni, tak se na nic lepsiho nezmuzu :D) - vyborny cteni k snidani... akorat jsem si kvuli tobe malem poprskala pyzamo kafem :D rada se sem chodim koukat, protoze se vzycky perfektne pobavim! Pa a hezky si uzivej kruh s politickymi tematy... bleeee :)

Chachou řekl(a)...

Contente de voir que tu t'emmerdes pas tant que ca a Mannheim !
Mais toi, on t'a meme pas fait le baise-main (nananananereuh ;-P)

dudek řekl(a)...

Jj, starý paní v šátku jsou prevít. :)
(Ty přepisy výslovnosti nemaj chybu. :))