čtvrtek, března 19, 2009

na barikády!

včera večer jsem měla chuť napsat post o tom, jak jsem šťastná, že jsem se konečně po takřka čtyřech letech univerzitního školství ve francii dočkala nefalšované stávky a blokády školy. byla jsem z toho vskutku nadšená. v úterý v podvečer si takhle sedíme na maďarštině, když vtom zaklepe na dveře appariteur (něco jako školník křížený s vyhazovačem, ale v obleku a kravatě). že prý evakuují celou budovu, protože amphithéâtre Boutmy je okupováno demonstranty a že musej co nejrychleji školu zavřít. já jsem vyvalila oči a zasmála se. když se totiž na začátku hodiny maďarštinářka ptala, "mi a baj lent", tedy co je tam v přízemí za problém, všichny jsme jenom mávli rukou. koho to zajímá, nějaký stávky a manifestace jsou furt všude. na naší škole sice většinou skončí diskuzí a za vrchol agrese lze považovat mladé trockisty, kteří s extatickým výrazem proroků cpou studentům ve dveřích propagandistické letáky, ale co, tak tentokrát dělaj trochu brajgl. dokonce když jsem si sešla pro vodu, musela jsem se smát. před amphi Boutmy stála hrstka týpků v arafatech a zpívala: "lundi, c'est la grève, mardi, c'est la grève, mercredi, c'est la grève - aussi!" rozestoupili se však přede mnou řádně a včas, takže jsem ani nedostala šanci se rozčílit. konec konců, jak bych také mohla, když mi právě došlo, že ve francii existuje i stávkovací písnička, kterou podle všeho zná celá země! a tak jsem opět vylezla ona tři patra po ošmajdaných pseudomramorových schodech do učebny maďarštiny, všem oznámila, že dole jsou jen nějací šašci, a jala se procvičovat ok a cél.
proto když k nám mezi dveře strčil hlavu nebohý appariteur, radostně jsem smíchy zazurčela. konečně! konečně zažiju ten mai soixante-huit, o který se tu všechny generace jaro co jaro pokouší! "mais compatissez un tout petit peu!" udělal na mě appariteur ty-ty-ty. "jsou to naši studenti?" ptám se ho. "podle všeho ne," pokrčil rameny. poslušně jsem si tedy sbalila věci a sešla se spolužáky ven. atmosféra byla úžasná. před hlavní budovou v malé, úzké uličce, která se zaplní o každé přestávce, byla hlava na hlavě a všichni si podle všeho nezvyklou situaci užívali stejně jako já. nad námi zapadalo jarní slunce, okolo nás těžkooděnci, z prvního patra vystrkovali na pozadí měkkého světla zářivek hlavu arafatové s červeným transparentem a studenti na ně dělali pobavené bú. v jednu chvíli se dokonce jeden z nich vyšplhal na stojan pro kola, aby měl lepší rozhled. "podívejte! támhle už lezou na barikády!" vykřikla jsem. protože to ale bylo v sedmém arrondissementu, a nikoliv v saint-denis, měl náš barikádník na sobě draze vypadající tmavěšedý oblek a kravatu. chvilku jsem se neznámými vjemy opájela, omámena vydařeným jarním večerem, a domů jsem odjížděla s úsměvem od ucha k uchu.


to jsem chtěla napsat včera. dneska si v osm večer vykračuju do knihovny a v duchu si pochvaluju, jak je prima, že konečně prodloužili otvírací dobu. opravdu jsem se těšila, až si v klidu najdu místo k sednutí bez boje a odstrkování konkurentů, najdu si potřebné knihy a do půl desáté budu číst. jenže knihovna byla temná a místo dveří stažené železné rolety. zato v baru na rohu to žije - vevnitř hraje hudba, venku stojí mezi sklem z rozbitého půllitru kuřáci. mezi nimi spolužačka. "jak to, že je bibli zavřená?" zaútočím na ni bez pozdravu, ačkoliv si jsem takřka jistá, že a) to není její chyba, b) má knihovna ausgerechnet ve čtvrtek jen do sedmi, takže jsem to zblbla já. "v pět zavřeli celou školu," říká. "kvůli manifestaci. proto jsou tu ty těžkooděnci, vidíš?" aha, takže ten rozbitý půllitr byl dost možná cocktél molotov.

pánové a dámy, tady přestává všechna sranda. vyklidit na dvě hodiny školu, protože skupinka cizích studentů a profesorů (!) chce udělat gesto, d'accord. ale zavřít podruhé v jednom tejdnu knihovnu? komu to prospěje, soudruzi?

4 komentáře:

Zdeněk řekl(a)...

diplomkari vsech zemi, spojte se! knihovny si zavirat nenechame!

Ptáče řekl(a)...

Výborný!

Radka řekl(a)...

mně to vcelku prospěje ---> "En raison de mouvements de grève, Le Figaro n'est pas disponible en kiosque vendredi. Retrouvez-le gratuitement en PDF."

kristinka řekl(a)...

v recku taky porad nekde neco vyvesovali... a pry tam taky nekde byly nejaky nepokoje, ale ja predpokladam, ze to tam je vcelku normalni :)

jinak jsem se jako obycejne bajecne pobavila!